24. lokakuuta 2007

HP:n takuupalvelu kymmenen pistettä ja papukaijamerkki

Minulla on ollut nyt muutamaan otteeseen ongelmia HP:n erään digitaalikameran kanssa ja jouduin lopulta turvautumaan takuuvaihtoon, enkä vain kerran vaan jopa kahdesti.

Ensimmäisellä kerralla vein kameran Forssan Teknisiin (Lehtovirta) josta kamera oli aikoinaan ostettu, sieltä kuulin viikon hiljaisen odottelun jälkeen (lähestyin itse sähköpostilla) että he eivät ole tehneet kameralle mitään, ainakaan lähettäneet sitä takuuhuoltoon.

Lehtovirta ilmoitti minulle että HP ei korjaa "itse aiheutettua" vikaa, vaikka Lehtovirran työntekijä ei todellakaan tiennyt mitään siitä miten tai kuka kameran olisi rikkonut, en myöskään usko että olisin koskaan kuullut kamerasta yhtikäs mitään ellen itse olisin yhteyttä ottanut.

Viestin luettuani lähdin hakemaan kameraa kaupasta ja kysyin että miksi he eivät vain lähettäneet kameraa HP:lle ja antaneet valmistajan päättää mitä asialle tehdään (näinhän myyjän olisi pitänyt tehdä heti), kysyin samalla että oliko tarkoitus yrittää sumuttaa minua ostamaan uuden kameran?.. jatkokysymyksestä myyjä karjaisi että hän on ajatellut vain asiakkaan parasta eikä yritä valehdella. Lopulta nappasin kameran ja haistatin myyjälle.

Kotiin päästyäni otin sitten yhteyttä HP:n asiakastukeen (sähköposti) ja kysyin takuuvaihdon mahdollisuuksista, ja lyhyen kirjeenvaihdon jälkeen (jossa selvitettiin olisiko kamera vielä mahdollista korjata omatoimisesti) sain vaihtokoodin ja ilmoituksen koska uusi kamera saapuu kuuriirin tuomana kotiovelle.

(Tässä vaiheessa ihmettelin, miksen heti voinut toimia valmistajan kanssa... yleensä näin kun teen takuuvaihdoissa)

No uusi kamera toimi vallan mainiosti pari viikkoa kunnes siihen tuli sama ongelma (objektiivi jumiutui) ja otin jälleen yhteyttä takuuvaihtoon... tässä vaiheessa epäilin että eivät enää uutta lähettäisi mutta vastauksena sain jälleen uuden vaihtokoodin sekä ilmoituksen koska uuden kameran saan kotiovelle :).

Tämä kokemus on kerrassaan uskomattoman hieno, kun yleensä takuuasioissa on saanut taistella niin kauppiaiden, maahantuojien sekä valmistajien kanssa.

Viimeksi sain yhtä kätevästi Logitechiltä uuden näppäimistö+hiiri yhdistelmän.

Mitä tästä opimme, toimikaa aina valmistajan kanssa ja vedotkaa valmistajan takuuseen.
Lähetä kommentti