15. kesäkuuta 2013

Joukossa on voimaa, vai halpaa mainontaa?

Internetiin on lyhyen ajan sisällä tullut uusi ilmiö nimeltään joukkorahoitus, on olemassa palveluita johon voi lähettää konseptin, idean joka tarvitsee rahoitusta jotta siitä saataisiin valmis tuote, palvelu tai tapahtuma.

Aloittelevat muusikot ovat saaneet rahoituksen ensilevynsä tekemiseen ja julkaisemiseen, edullinen Android pohjainen pelikonsoli on saanut alkurahoituksensa joukkorahoituksen voimin.. mitäh? Nyt meni liiallisuuksiin, vai menikö?

Minua on nyt pikku hiljaa alkanut epäilyttämään nämä suuret projektit joita joukkorahoituspalvelut alkavat olemaan pullollaan.

Jos pelikonsoleita, nappikuulokkeita johtokotelolla aletaan joukkorahoittamaan, siis tavallisten ihmisten toimesta on jossain oltava jokin muu syy kuin se että tuote ei saisi rahaa perinteisin keinoin.

Joukkorahoituspalvelut ovat päässeet ihmisten tietoisuuteen ja sitä kautta suureen mediaan juurikin aloittavien artistien tukemisen toimesta, nyt sinne on tullut ykskaks jotain sellaista johon palveluita ei oltu todellisuudessa tarkoitettu.

Koska suurimedia on nyt kiinnostunut tästä seksikkäästä mediailmiöstä, on siellä aivan varmasti paljon niin sanottuja normaaleita tuotteita mukana pelkän medianäkyvyyden vuoksi, johon sitten muka tulee kummallisesti muutamassa päivässä tai alkutuntien aikana projektin tarvitsema rahasumma täyteen.

Tästä on hyvä esimerkki nyt Internetin mediailmiöitä seuraava Mashablen juttu täysin naurettavasta nappikuulokkeesta jonka suurin juttu on kotelo johon johto kerätään, se sai mukamas 15 tonnia muutamassa päivässä. ihan oikeasti, näitä saa 50 sentillä jokaisen ostarin lelumunamaatista, vai mitä ne ovat? :)

Eli, onko kyseessä enemmänkin mainosprojekti kuin aito tarve joukkorahoitukselle?, mitä olette mieltä, kommentoikaa ihmeessä.