23. tammikuuta 2018

*Virtuaalitodellisuus on jo täällä


Jo useamman vuoden ajan on tietotekniikan maailmassa puhuttu virtuaalitodellisuudesta ja sen jopa vallankumouksellisesta arvosta useammallekin alalle. Ensimmäisiä askelia virtuaalitodellisuuden tuomisessa rivikuluttajan saataville otettiin kuitenkin jo 90-luvulla, kun pelikehittäjät loivat virtuaalitodellisuutta hyödyntäviä pelejä. Kävi kuitenkin niin, että tekniikka ei ollut vielä valmis, sillä tehoja ei näiden pelien pyörittämiseen löytynyt, vaan ne palasivat kehittäjiensä pöydille – tullakseen vuosien jälkeen mullistamaan pelimarkkinaa toden teolla. Se, kuinka todellinen mullistus vielä tänä päivänä on nähtävissä, on jokaisen itse määriteltävissä. Totta kuitenkin on, että virtuaalitodellisuus on täällä – on ollut jo pidemmän aikaa. Tämä tekniikka on tullut jäädäkseen ja sitä ei enää hyödynnetä vain todellisuuspakoa tavoittelevien hc-pelaajien toiveiden täyttämisessä.

Mitä virtuaalitodellisuudessa voi jo tehdä?

Virtuaalimaailman mahdollisuuksien laajempi suosion kasvu edellyttää siihen tarvittavan tekniikan helppokäyttöisyyttä, sekä tietysti tavanomaisen kuluttajan kukkarolle sopivia hintoja. Nykyisin esimerkiksi Google tarjoaa varsin huokean hintaisia, pahvisia virtuaalilaseja, joiden käyttöön tarvitaan vain matkapuhelin. Teknisempiä vempeleitä tarjoilevat puolestaan HTC, Oculus sekä Samsung. Kaikkien näiden tekijöiden laitteisiin kuitenkin tarvitaan joko tietokone tai pelikonsoli, sekä käyttäjien mielipiteiden mukaan ikävästi kokemukseen vaikuttava johtonivaska.

Vaikka virtuaalitodellisuus ei ole vielä viimeisimmän vuodenkaan aikana ottanut odotetun kaltaista hyppyä suosion parrasvaloihin, on se silti jo kasvattanut suosiotaan pelaajien keskuudessa. Esimerkiksi jo reilut kaksi vuosikymmentä pelaajia innostanut Gran Turismo -pelisarja on saanut täydennystä virtuaaliversiosta, joka vie pelaajan hyvinkin aidon tuntuisesti auton rattiin ja onpa se saanut kiitosta arvostelijoiltakin. Tämän lisäksi lukuisia muitakin pelejä voi pelata jo virtuaalisena ja myös virtuaalikasinoitakin on markkinoille kehitetty.

Virtuaalisen kasinon pioneerinä tutuksi tulleen Slots Millionin lisäksi virtuaalikasinoille voi tulevina vuosina – virtuaalitodellisuuden yleistyessä –päästä mahdollisesti monien muidenkin nettikasinoiden kautta. Esimerkiksi www.suomennetticasino.com -sivustolta löytyy lista kasinoista, joilta virtuaalisen todellisuuden lisäämistä nettikasinokokemukseen voidaan mahdollisesti odottaa. 

Jo nykyäänkin virtuaalitodellisuus näyttelee osaansa pelien lisäksi myös joidenkin ammattialojen koulutuksessa, sekä työn toteutuksessa. Muun muassa autoa voidaan opetella ajamaan simulaattorin avulla – muutoinkin kuin videopelissä – ,lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia voidaan käyttää ympäristön suunnittelussa ja varusmiehet voivat opiskella taistelutaitoja virtuaalisesti rakennetussa ympäristössä.

Mitä on tapahduttava ennen suursuosiota?

Kun nyt pääsimme puhumasta jo käytössä olevasta virtuaalitodellisuudesta, voisimme kuitenkin palata kysymykseen, miksi kyseinen teknologia ei ole vieläkään saavuttanut valtavirran suosiota? Mitä on tapahduttava, jotta joidenkin ennusteiden mukainen yleiskäyttö tulee toteutumaan vuonna 2020? 

Ensinäkin, virtuaalilasien tekniikan on kehityttävä niin, että esimerkiksi viivettä ei käytettäessä huomaa. Myös terävääkin terävämpi erottelu, syvä kontrasti sekä värien toisto yksi yhteen ovat sellaisia asioita, joita virtuaalilaseilta tullaan vaatimaan. Myös käyttöön tarvittava laitearmeija on supistettava, sillä jos itse lasit – mieluusti langattomat sellaiset – riittävät yksinään, jonkin erinomaisesti toimivan applikaation avulla, virtuaalitodellisuudesta nauttimiseen, ollaan jo yksi este ylitetty. Ja tästä päästäänkin applikaatioihin. Niiden tulisi nimittäin käytön suosion kasvamiseksi olla oikeasti toimivia ja tietysti sellaisia, joita valtavirta haluaa käyttää. Sosiaalisen median puolella asiaa onkinon lähtenyt kehittämään Facebook. Yritys on luonut alustan, jolle voidaan rakentaa lisätyn todellisuuden applikaatioita. Tämä, tai jonkin tämän kaltainen sovellusalusta onkin varmasti alku sille, että suuret massat saadaan käyttämään virtuaalisen tai lisätyn todellisuuden sovelluksia.

Kannattaako virtuaalilasit hankkia nyt?

Vuosien keskustelu ja ajoittainen hypetyskin virtuaalitodellisuuden osalta alkaa olla ohi. Nyt esimerkiksi virtuaalilasien kehittäjillä on näytön paikka. Uusimpia standalone-malleja alkaa olla jo markkinoilla ja hintakin alkaa pikkuhiljaa liikkua sellaisissa lukemissa, että yhä useammilla on mahdollisuus hankkia laitteita. Olisiko nyt siis hyvä aika hankkia virtuaalilasit? No, sen päätöksen toki tekee jokainen itse. Kehitystä tällä alalla kuitenkin tulee tapahtumaan varmasti, joten omasta budjetista ja mielenkiinnonkohteista riippuen voi alkaa jo pikkuhiljaa tarkkailla markkinoita niin sanotusti sillä silmällä. 

Kesällä 2017 Sony ilmoitti myyneensä Playstationin kanssa yhdessä toimivia virtuaalilaseja jo yli miljoona kappaletta ja ennustuksia virtuaalitodellisuuden kasvusta yli sadan miljardin dollarin bisnekseksi vuoteen 2020 mennessä on esitetty. Voidaan siis olettaa, että virtuaalilasien myynti tulee kiihtymään nopeastikin. Toivottavaa toki on, että applikaatioiden laatu ja toimivuus kasvavat samalla vauhdilla, muutoin laseista eivät välttämättä vieläkään tule hyötymään kuin pelaajat ja muut marginaaliryhmät.

*Tämä artikkeli on yhteistyökumppanin luoma