04 tammikuuta, 2017

Käydään kaupassa


Kuvattu: 02.01.2017
-----------------------------------
Käydään kaupassa....

Haaste: Windows 10 sovellukset jokapäiväiseen käyttöön sekä siirtyminen Facebookiin!

Microsoft haasteOlen tässä miettinyt ja päättänyt tehdä sen mitä moni ei uskalla lähteä tekemään.

Asetin itselleni rajaksi kaksi viikkoa, tämän aikana tulen suuremmalta osin käyttämään Windows 10:n mukana tulevia sovelluksia päivittäisiin askareisiin ja pitämään siitä myös jonkinlaista lokia tänne nettipäiväkirjaani.

Haasteeseen sisältyy myös some aspekti, sillä tarkoitus on tämän samaisen kahden viikon aikana käyttää lähinnä vain Facebookia sekä Messengeriä, ohjelmia ja palveluita joita olen vältellyt parhaani mukaan ja vähentää esimerkiksi Google+ surffailua.

Vaikean someaspektista tekee se että vaihdan yleisemmin käyttämäni Google Hangoutsin periaatteessa kokonaan Facebook Messengeriin, tämä on helppoa koska kaikki kontaktini löytyvät myös sieltä, ainoastaan minä olen ollut palvelusta uloskirjautuneena :)

Teen tämän koska olen nykyisin harras linux käyttäjä, Microsoftin törkeä ja ylimielinen käyttäytyminen asiakkaitaan kohtaan on ollut niin oksettavaa ettei se ole jättänyt minulle muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä alustalta pois, nyt kuitenkin haluan tehdä tämän testin ja selvittää kuinka nykyiset Microsoftin asiakkaat tulevat toimeen Microsoftin tarjoamilla out-of-the-box työkaluilla.

En halua kuitenkaan jättäytyä hyvien Windows sovellusten ulkopuolelle, joten käytän myös niitä, tässä tarkoitan niitä sovelluksia jotka löytyvät Windows Kauppa -sovelluslataamosta. Toki käytän myös muita ohjelmia jolla normaali työskentely ja harrastelu on ennenkin tehty, kuten Open Live Writeriä, videoeditoreita ynm.. joiden avulla Microsoft maailmassa eläminen on ennenkin onnistunut. Pääasiallinen testi siis koskee periaatteessa hieman tylsempää osaa tietokoneen käyttöä.

Testi tulee ulottumaan toki myös mobiililaitteisiini, niihin tulee asennettua (OnePlus3:en ensimmäisen kerran) Facebook, Messenger, Microsoft Outlook, OneNote, Word ynm.. sovellukset jotta kokonaisuus tulisi säilymään.

Minulla on myös käytössä henkilökohtainen Office 365 tilaus ja teratavun Onedrive pilvitallennus, siirrän sinne kaikki Google Driven sisällön mutta jotta asiat toimivat myös kahden viikon koejakson jälkeen, päivitän tiedostoja edelleen myös Driveen.

Sähköpostit myös luen ja kirjoitan joko Windowsin Outlookilla tai Outlook 2016 sähköpostisovelluksella, mutta tärkeimmissä maileissa käytän Googlen Gmailia Chrome selaimen kautta, yleinen surffailu kuitenkin tapahtuu Edge -selainta käyttäen.

En siis pysty tekemään kahdesta viikosta aivan täydellistä Microsoft juhlaa mutta yritän silti suuremmalti osin onnistua haasteessani, haaste on kuitenkin minun ja minä määrään siihen säännöt ;)

Voi olla etten tule selviämään edes muutamaa päivää tästä, suorastaan sekopäisestä itsekidutuksesta johon itseni asetan, mutta keksitään vaikka sitten näin jotain väriä tähän muuten niin tavalliseen tallusteluun.

Noniin, toivottakaa minulle onnea ja menestystä, sitä tuskin edes silti tulee mutta katsotaan nyt, ehkä Microsoft on onnistunut jossain?

03 tammikuuta, 2017

Forssassa dallailemassa :)


Kuvattu: 28.12.201
----------------------------------
Kuvasin pienen videon tylsyyttäni kun odotin Forsassa linja-autoa Riihimäkeen.
Kertoilen videolla kaikenlaista :)

Äänenlaatu on tällä videolla huono, ja loppueditti varsinkin mutta ajattelin tämän tänne laittaa, koska moinen kuvattu kerta on...
Pian tulossa perinteisempää vlogia, kunhan kerkiän editoimaan :)

18 joulukuuta, 2016

Nimissäni lähetetty roskapostia!

Kuvakaappaus kyseisestä roskapostista

Tietooni on tullut että nimissäni on lähetetty roskapostia suurelle määrälle kontakteistani.

Kyse on empowr.com nimisestä huijauspalvelusta, joka väittää että olisin lahjoittanut sähköpostin vastaanottajalle 20 dollaria.

Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa, itse roskaposti ei ole tullut suoraan minun osoitteestani 'janne.granstrom@gmail.com' vaan 'noreply@empowred.com" -osoitteesta. Viestin lähettäjän nimessä on kuitenkin mainittu minun sähköpostini, jotta se näyttäisi minulta tulleelta viestiltä.

Roskaposti on todellisuudessa tullut osoitteesta noreply@empowred.com

Roskaposti on hyvin mahdollisesti mennyt automaattisesti jo sähköpostinne roskapostikansioon mutta suosittelen että tarkistatte ettei käyttämänne sähköpostipalvelu/ohjelma ole merkinnyt minun sähköpostiosoitetta (janne.granstrom@gmail.com) roskapostittajaksi. (roskapostisäännöt / suodattimet / asetukset).

En ole vielä tietoinen mistä kontaktilistani on vuotanut ja kenelle mutta asiaa tutkitaan, myöskin se onko kyseistä roskapostia lähetetty kontaktieni ulkopuolelle on vielä kysymysmerkki.

Olen hurjan pahoillani tästä tapahtuneesta ja ajan menetyksestä jota toimenpiteet mahdollisesti aiheuttavat.

*Yllä oleva kirjoitus on lähetty myös suurimmalle osaa kontakteistani.

16 joulukuuta, 2016

Näin korjaat ikävän Nautiluksen sulkeutumisbugin

Nautilus

Törmäsin äskettäin valtavan ärsyttävään virheeseen Gnomen oletus tiedostohallintasovellus Nautiluksen kanssa.

Päivitin Gnome Shell 3.18 version uudempaan 3.20.4 versioon ja muuten päivitys onnistui hyvin mutta Gnomen uudelleenkäynnistyksen jälkeen Nautilusta avatessani, se vain välähti näytöllä ja sulkeutui itsekseen.

Ongelma oli vähintäänkin ärsyttävä ja pian tunsin paniikin tuoman kylmän hien tulevan ihoni pintaan, täytyykö tässä nyt alkaa etsimään vielä uutta tiedostohallintasovellustakin? Tuleeko enää muiden sovellusten “Avaa” valikko toimimaan, mikä nyt mättää ja mitä tehdä?

Avasin terminaalin ja käynnistin Nautiluksen sieltä käsin jotta näen mahdolliset virhesanomat ja niitähän olikin:


** ERROR:nautilus-canvas-container.c:6021:finish_adding_new_icons: assertion failed: (!container->details->auto_layout)
Keskeytetty (luotiin core-tiedosto) 
**

Yritin etsiä tuota “core-tiedostoa” joka ilmeisesti olisi osannut kertoa enemmän, mutta pikaisella etsimisellä en moista löytänyt.

Sitten päätin kokeilla onneani ja syötin virhesanoman ensimmäisen rivin Googleen ja yllättäen sieltä tuli vastaus mitä tehdä, tämä vastaus ei sinällään korjaa virhettä ohjelmassa mutta mahdollistaa Nautiluksen käytön jälleen.

Vinkin mukaan käyttäjän on poistettava kotihakemistoistaan kaikki Nautilukseen viittaavat asetustiedostot ja hakemistot.

Kyseiset hakemistot sisältöineen ovat:

~/home/.config/nautilus
~/home/.local/share/nautilus

Tämä siis poistaa Nautilukseen ikinä syöttämäsi asetukset mutta saat käynnistettyä ohjelman ja se toimii jälleen ongelmitta.

Kuinka pidät asetuksesi tallessa:

Nautilus on oletuksena varsin mahdoton tiedostonhallintasovellus ja sen saa toimivaksi vain tarkalla säädöllä, tähän taas voi kulua hurjasti aikaa.

dconf

Suosittelenkin että pidät dconf -asetusohjelman avonaisena nautiluksen asetuksien kohdalla, silloin kun poistat samalla terminaalissa yllä mainitut hakemistot. Tämän jälkeen siirryt dconfissa johonkin muualle nautiluksen asetuksista, näin samat asetukset mitä olet aikaisemmin asettanut, ovat jälleen uusissa asetustiedostoissa.