Näytetään tekstit, joissa on tunniste laitteet. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste laitteet. Näytä kaikki tekstit

24 huhtikuuta, 2018

Pölinää saunassa: Miksi laitevalmistajat pitävät laitteensa lukittuina?


Monet mobiililaitevalmistajat lukitsevat laitteensa siten, ettei kyseiseen laitteeseen voi päivittää tai muuttaa käyttöjärjestelmää joka laitteessa on, ellei laitevalmistaja julkaise itse sille niin sanottua virallista päivitystä.

Syyksi tälle kerrotaan se että laitteet halutaan pitää tietoturvallisena, esimerkiksi tämän avulla laitevalmistajat huolehtivat siitä ettei laitteisiin voi asentua haittaohjelmia jotka voivat muokata käyttöjärjestelmän asetuksia tai jopa estää laitetta käynnistymästä.

Tämä kuitenkin aiheuttaa sen että laitteet vanhentuvat ennenaikaisesti sillä, varsinkaan niihin edullisempiin puhelimiin käyttöjärjestelmäpäivityksiä ei kovinkaan kauan jatketa laitevalmistajan osalta ja tämä taas luo todella herkästi tietoturvauhan userbase -tilassa, eli siellä mihin käyttäjät asentavat varusohjelmansa, esimerkiksi Googlen Play Storesta.

Jos nämä ohjelmat sisältävät jossakin vaiheessa haittakoodia, ei käyttöjärjestelmä pysty niiltä suojaamaan koska käyttöjärjestelmään ei ole toimitettu tietoturvapäivityksiä, joita siis voi asentaa vain laitevalmistajan kautta.

Joten laitevalmistajien huudattama tietoturva on suorastaan paska puhetta.

On toki mahdollista että laitevalmistajat haluavat suojella omia tekniikoitaan joita he Androidiin lisäävät. Tämäkään ei kanna kovin pitkälle sillä ei laitteessa ole muuta kuin valmiiksi käännettyä koodia binäärimuodossa, ei jostakin yksittäisestä binääriohjelmasta juurikaan irti saada.

Videolla yritän keksiä syytä tälle trendille, miksi muuten avoin käyttöjärjestelmä halutaan pitää suljettuna, siten ettei vaihtoehtoisia käyttöjärjestelmiä voi niihin asentaa.

Toki suureen osaan laitteista roottaus ja omien ROM:ien asennus on jo mahdollista mutta ei laitevalmistajien avulla vaan tiiviin hakkeriyhteisön ansiosta jotka ovat oivaltaneet kuinka suojaukset voidaan murtaa ja miten laitevalmistajan bootloaderin voi korvata omalla.

03 huhtikuuta, 2018

Unboxing: Sandberg Studio Pro Microphone USB & Popfilter


Jatkossa videoihini pitäisi tulla äänenlaatuun huomattava parannus.

Sandberg lähetti minulle studiotason mikrofonin ja kylkiäiseksi vielä popfiltterin jonka avulla voi suodattaa turhia häiriöääniä pois. Seuraavien videoiden aikana kokeilen tuotteita käytännössä jossa mahdollinen parannus voidaan toivottavasti todeta.

Tuotteet joita videolla unboxaan:



06 maaliskuuta, 2018

Mokkula saapui 🤓


Kuvattu: 28.02.2018

Huawein E1820 mokkula saapui ja videolla testataan nopeasti DNA:n prepaid liittymää Samsung Galaxy S4 puhelimella jossa se myös aktivoidaan. Liitän kortin mokkulaan ja mokkulan pfSense koneeseen.

pfSensen asetuksista tulee jossakin vaiheessa blogipostaus.

😡 XBOX ONE konsolin erittäin vaikea avaus 😡


Hankin tuossa jokin aika sitten 500GB SSD levyn ja tarkoituksena oli asentaa se konsoliin.

Ensimmäisellä kerralla kuitenkin konsolin sisällä oleva ruuvi joka pitää niin kiintolevykehikkoa kuin koko konsolin kokoista peltikantta kiinni, mureni ruuvimeisselin väännöstä siten etten saanut ruuvia pois ja siten avattua Xboxia.

Kokeilin voittaa ruuvin useampaan kertaan mutta tuloksetta, moinen sen kuin vain pysyi paikallaan.

Viimeiseksi päätin viedä konsolin labraan ja availla konsolin astetta järeämmillä työkaluilla.

Avaussessio on lähes kokonaan kuvattuna yllä olevassa videossa =) Pahoittelut siitä ettei kamera ole aina kohdillaan mutta ilmeisesti kuitenkin selitän melko hyvin missä vaiheessa mennään ja mitä tehdään.

28 heinäkuuta, 2016

Rahoitusvinkki: Kun ostatte Elisalta puhelimen osamaksulla

Rahoitusvinkki: Kun ostatte Elisalta puhelimen osamaksulla

Elisa myy puhelimia osamaksulla, heillä on yleensä vaihtoehtoina valita 12, 24 tai 36 kk maksusopimus.

Suosittelen kaikkia Elisalta puhelintaan ostaville ottamaan tuon 36 kk sopimuksen ja nyt sitten sitä huutoa ja raivoamista siitä että ei halua olla velkavankeudessa kolmea vuotta, johan se luuri on ikivanha kun viimeisen erän on saanut maksettua. Kiitos olet toki oikeassa mutta myös väärässä.

Elisa ei ota ylimääräistä noista puhelimista, ei edes laskutuslisää, eli siellä ei tule korkoa osamaksulle siihen verrattuna mitä se puhelin maksaa jos ostaisit sen kerralla, itse asiassa osamaksu on useammassa tapauksessa jopa edullisempi vaihtoehto.

Luonnollisesti 36 kk sopimuksessa on huomattavasti pienempi maksuerä kuukaudelle kuin muissa vaihtoehdoissa, alkaako ymmärtämään jo?

Elisa ei pakota maksamaan tuossa 36 kk sopimuksessa sitä summaa mikä laskulla näkyy, esimerkiksi 6€/kk, voit maksaa sinne mitä tahansa kunhan se on vähintään 6€/kk.

Voit maksaa puhelimesi vaikka vuodessa mutta nyt jos otit 36 kuukauden sopimuksen, voit maksaa laskua sen mukaan mitä sen aikainen tilisi antaa myöden, et joudu maksamaan 40 euron kuukausilaskua puheluineen ja puhelimineen, koska puhelimen osuus on vain 6 euroa, 20 euron sijaan, sitten kun taas tililläsi sattuu ns. ylimääräistä olemaan voit itse päättää haluatko maksaa enemmän.

Elisa ei ole tästä moksiskaan, sieltä tulee lasku puhelimesta niin kauan kunnes se on maksettu, Elisan laskutusjärjestelmät huomaavat kyllä eri summan maksussa kunhan viitenumero on oikein.

Tässä teille ilmainen “rahoitusvinkki”, olkaat hyvät :)


Palautetta, “kuinkas Elisa ymmärtää sen että maksan juurikin puhelinta enemmän, enkä liittymää? Eikö Elisa tuolloin palauta summan?”

Vastaus, Hyvä kysymys, Elisa ei palauta maksuja ellei asiakas sitä erikseen pyydä, laskun ylimääräinen osa vähennetään seuraavasta laskusta, eli maksat ikään kuin sisään.

Parhaan tuloksen toki saat sillä että pyydät puhelimesta oman laskun, kun ostat puhelimen niin ole yhteydessä asiakaspalveluun että laittavat laitteen omalle laskulleen, tuolloin olet sinä sekä Elisa varma siitä että ylimääräinen osuus on aina vain puhelimesta.