30 heinäkuuta, 2020

Vaihdoin liittymätyyppiä mobiilissa!


Sain jonkun verran keskustelua aikaiseksi aikaisemmassa videossani, jossa kerroin kuinka hallita mobiililiittymiä paremmin. Tuolloin ideana oli tarjota vaihtoehto nykyisille vallalla oleville pakettiliittymille, jotka kyllä omaavat kaiken tarvittavan mutta joiden kuukausimaksut ovat jopa kohtuuttomia, useamman käyttöä ajatellen.

En ole edelleenkään pakettiliittymien kannalla mutta nyt kuitenkin Elisa onnistui julkaisemaan liittymän, joka palvelee ehkä kaikista parhaiten minun tarpeitani. Elisan uuden liittymätyypin nimi on Laitenetti ja sitä tarjotaan kolmessa eri hintaluokassa:


Näistä kuten arvata saattaa, on tuo 8,90 euroa kuukaudessa kustantava Laitenetti L, paras vaihtoehto minulle, nimittäin kun olen reissussa, kulutan nettiä yleensä ikään kuin väärin päin, nimittäin minulle merkitsee enemmän aina lähettävä puoli. Laitenetti L tarjoaa sopivan viiden megan lähetysnopeuden, joten sillä onnistuu hienosti kuvien ja videoiden lähetys pilveen ja tietenkin tarpeeksi hyvälaatuisen videokuvan lähettäminen live striimeissä.

Koska jo nimensä mukaisesti Laitenetti liittymätyyppi on ensisijaisesti tarkoitettu erilaisille IoT-laitteille, eikä niinkään jokapäiväisen puhelimen käyttöön, on sen minuuttihintainen puhelinominaisuus varsin kallis, minuutti tällä liittymätyypillä maksaa jopa huimat 14 senttiä, joten omien puheluiden tekeminen siirtyy entistäkin enemmän IP-verkkoon, mikä ei sinänsä ole ongelma. Laitenettiin ei myöskään pysty siirtämään olemassa olevan liittymän puhelinnumeroa, joten jouduin luopumaan vanhasta puhelinnumerostani kokonaan.

Vaikka puhelinnumeroni nyt jouduinkin vaihtamaan, jäi uusi numero heti päähän, sen verran helpon onnistuin Elisalta saamaan. Eikä tuo puhelinnumeron vaihtaminen ole minulle henkilökohtaisesti isokaan ongelma, lähetin tärkeille yhteystiedoille uuden numeron ja päivittävät sen sitten minun yhteystietokorttiin jos huvittaa, ei se minulta pois ole :) kuitenkin suurimman osan yhteydenpidosta tapahtuu Hangoutissa, Skypessä tai Wiressä, niin ja nyt kun lähetyspuoli on kunnossa, myös videopuhelut tulevat laajemmin kuvioon mukaan. Videopuhelut ovat toki olleet jo hyvin arkinen osa yhteydenpitoa mutta toistaiseksi se on tapahtunut lähinnä vain kotona.

Täytyy sanoa vielä, että Laitenetti L, tarjoaa 512 kb/s vastaanottavan nopeuden, se riittää yllättävän hyvin myös videopuheluiden vastaanottamiseen, nämä kun yleensä käyttävät 250-350 kb/s kaistaa, jossa on video että ääni.

Randonautica seikkailu OSA2

Edellinen Randonautica videoni kuvaus kertoi mistä tässä ohjelmassa on kyse.

Tällä kertaa (oikeastaan saman tien edellisen seikkailun jälkeen) Randonautica antoi merkin Jokioisten hautausmaalle, tai tarkemmin sen välittömässä läheisyydessä olevan omakotitalon pihalle.

En tietenkään halunnut mennä muiden yksityisille pihoille pyörimään, joten kävelin pihan lähettyvillä ja lopulta päätin käydä tekemässä pienen yöllisen katsauksen hautausmaan puolelle.

Mietin siis sanaa ”pelottava” ja olikin melkoinen yllätys, että sovellus vei hautausmaalle, vaikken vieläkään ymmärtänyt tehdä sanasta enempää henkilökohtaista, voisi kuitenkin väittää, että Randonautica oli joka tapauksessa oikeassa, kyllähän sitä varmasti on melko ”pelottavaa” asua noinkin lähellä hautausmaata.

Randonautica videoita on varmasti tulossa myöhemmin lisää, sillä tämä antaa mieltä kävelyille ja pyöräilylenkeille, koska on ainakin jokin määränpää :)

29 heinäkuuta, 2020

Suomalainen tekoäly Pluribus peittosi pokeritähdet

Suomalaisprofessori Tuomas Sandholmin kehittämä Pluribus teki tekoälyhistoriaa voittamalla pokerimoninpelin maailman menestyksekkäimpiä ammattilaispelaajia vastaan.

Kaksitoistapäiväinen Texas-Hold'em no limit -peli kokosi kilpasille kolmetoista huippupelaajaa. Pelissä mukana olivat muun muassa pokerimaailman kiintotähdet Darren Elias sekä Chris “Jesus” Ferguson. Jokainen tekoälyn vastapelaajista on voittanut pokeriurallaan miljoonia. 

Tekoäly on päihittänyt ihmisen lautapeleissä jo vuosia sitten, mutta pokeri on tiedostettu astetta vaikeammaksi haasteeksi. Googlen omistama tekoäly Alphago voitti ihmispelaajan go-lautapelissä lukemin 4–1 Soulissa vuonna 2016. Pelitutkijoiden mukaan go on maailman haastavin lautapeli. IBM:n shakkiohjelma Deep thought taas päihitti shakin moninkertaisen maailmanmestarin Garri Kasparovin jo vuonna 1997.

Kasparovin tappiosta on jo yli kymmenen vuotta ja tekoäly kehittyy kehittymistään. Tavallisen kuluttajatietokoneen shakkiohjelma kykenee näinä päivinä jo päihittämään kaikki maailman ihmispelaajat. Lautapelivoittojen jälkeen tekoälyn tutkijat ja ohjelmoijat käänsivät huomionsa noppa- ja korttipeleihin, joissa sattumalla ja psykologialla on suurempi merkitys. Pokerimoninpelivoitto on ollut tekoälyn kehittäjien tavoitteena jo vuosien ajan.

Pluribuksen kehittänyt suomalaisprofessori Sandholm on vetänyt tietokonepokeriin perehtynyttä tutkijaryhmää jo yli 15 vuoden ajan. Tekoäly kehitettiin Pittsburghin Carnegie Mellon -yliopistossa yhteistyössä Facebook AI:n kanssa.

Pluribuksen edeltäjä Libratus pelasi pokeria voitokkaasti jo vuonna 2017 neljää pokeriammattilaista vastaan. Libratus kuitenkin haastoi vain yhden ihmisvastustajan kerrallaan. Libratuksen tekoälyseuraajan tavoitteena olikin siirtyä kaksinpeleistä perinteisiin kuuden pelaajan pokeripelipöytiin.

Kuuden pelaajan peli tarjoaa tekoälylle huomattavasti kaksinpeliä monimutkaisemman haasteen. Casino tarjoaa tekoälylle myös muita haasteita, sillä toisin kuin shakin ja go'n kaltaisissa lautapeleissä, pokerissa pelaajilla on saatavillaan vain osa informaatiosta. Pokerissa pelaajat eivät tiedä vastustajiensa kortteja. Pokerissa vastapelaajat saattavat myös hämmentää peliä bluffaamalla. Pokerin asettama haaste vastaa mutkikkuudessaan monia tosimaailman haasteita, joita tutkijat toivovat tekoälyn kykenevän lähitulevaisuudessa ratkaisemaan.

Pluribus opettei pelaamaan pelaamalla itseään eli viittä kopiotaan vastaan. Varsinaisessa pelissä oli kerrallaan viisi ammattilaista sekä tekoäly. Pelin aikana pelattiin yli 10 000 kättä. Tekoäly hämmensi ihmisvastustajiaan yllättävillä panoksilla. Pluribus esimerkiksi “donkkasi” runsaasti.

Donkkaaminen on huonoksi koettu pelitaktiikka, joka harvoin nähdään strategisesti järkevänä. “Oli äärettömän kiehtovaa pelata pokeribottia vastaan ja nähdä mitä strategioita se valitsi. Näimme monia siirtoja joita ihmispelaajat eivät simppelisti tee. Tekoäly ja botit edustavat pokerin tulevaisuutta ja oli ainutlaatuista kokea niiden tarjoama vastus ensikädessä“, pokerilegenda Michael Gagliano kuvaili. “Tekoälyn vahvuus tiivistyy mielestäni sen kyvyssä käyttää sekalaisia strategioita. Ihmispelaajat pyrkivät samaan mutta harvoin kykenevät toteuttamaan epäjohdonmukaisiin strategioita täydellisen johdonmukaisesti.” lisäsi Darren Elias, pelin vahvin ihmispelaaja.

Tekoälylle shakissa aikanaan hävinnyt Kasparov muistuttaa, että konetta vastaan pelatessa pelaajan on muutettava pelitapaansa. On löydettävä outoja siirtoja, joilla hämätä koneen armotonta muistia ja virheetöntä logiikkaa. Myös pelikertoimet ovat armottomat. Siinä missä tekoälyn kohdannut eteläkorealainen go-mestari Lee Sedol kykenee pelaamaan korkeintaan tuhat mestaritason peliä vuodessa, häntä vastustanut tekoäly Alphago voittaa samassa ajassa miljoonia pelejä itseään vastaan, ja viisastuu jokaisesta. Kaikki pelatut pelit ja niiden aikana tehdyt siirrot tallentuvat tekoälyn muistiin ja palvelevat kun tekoäly seuraavan kerran etsii oikeaa peliliikettä. Tekoäly voi myös kopioida kaikkien kohtaamiensa vastustajien pelityylit.

Tekoälytutkijoiden tähtäimessä ovat pokeripelivoittoja suuremmat ratkaisut. Monimutkainen moninpelipokerivoitto todistaa, että tekoälyä voidaan relevantisti soveltaa monitahoisiin tosimaailman ongelmiin, joiden ratkaisemiseksi meillä ei ole kaikkea tarvittavaa informaatiota.

Pluribuksen luoneen Sandholmin mukaan vajaan tiedon pohjalta ratkaisuja tekevät algoritmit voivat tuoda ratkaisuja muun muassa sijoitusmarkkinoille, neuvottelupöytiin tai mainoskampanjoiden kohdentamiseen. Sandholm on perustanut kaksi yritystä, jotka ovat lisensoineet hänen laboratoriossaan kehitetyt strategisen päättelyn teknologiat. Toinen yrityksistä, Strategic Machine., soveltaa teknologiaa pelaamisen, pokerin, bisneksen sekä lääketieteen aloille ja toinen, Strategy Robot, maanpuolustukseen ja tiedusteluun. Samassa Carnegie Mellon -yliopiston laboratoriossa kehitellään myös tekoälyn biologisia sovelluksia, joiden avulla voidaan optimoida terveydenhoitoalan hoitopäätöksentekoa.

Randonautica seikkailu OSA1

Randonautica on mobiilisovellus, joka on saanut paljon huomiota monien videobloggarien parissa.

Sovellus tarjoaa nimensä mukaisesti kartalta sattumiin perustuvia paikkoja, joissa se suosittelee kävästä.
Erikoisen tästä kuitenkin tekee se, että ohjelman hakiessa paikkaa, olisi käyttäjän ajateltava aihetta, johon kartan pisteen pitäisi sitten jollakin tapaa liittyä.

Esimerkiksi tällä videolla menemme pisteelle, jota pyytäessäni ajattelin ”ilmaista, laillista ruokaa”, olikin jännä, että piste tuli erittäin lähelle Elonkierto nimistä paikkaa, jossa on tarjolla ilmaiseksi muun muassa marjoja tai vaikkapa salaatteja, joita voi ottaa suoraan kasvimaalta tai pensaasta. Minun pisteeni joka tapauksessa oli metsässä, ryteikössä johon videolla menemme.

Myöhemmin julkaisen videon, jossa pääsimme sitten ehkä enemmänkin Randonautican pimeälle puolelle joten, stay tuned!

27 heinäkuuta, 2020

Mozilla meni liian pitkälle

Johonkin se raja on vedettävä ja minulla se raja tuli vastaan nyt. Mozilla on liittynyt Stop-Hate-For-Profit koalitioon, jonka tarkoitus on painostaa Facebookia panostamaan enemmän palvelunsa käyttäjien sensurointiin.

Videolla sanonkin, että yleensä kaikki Facebookin vastainen toiminta katsotaan nykypäivänä hyväksi mutta tässä tapauksessa, ei niin ole, sillä Mozilla haluaa sensuurin lisääntyvän, kun taas normaalisti Facebookista ei pidetä koska se sensuroi jo nyt liian herkästi käyttäjiään ja asettaa heille porttikieltoja palveluun.

Jos Facebook suostuu tämän koalition vaatimuksiin, tarkoittaa se loppupeleissä sitä, että Facebook tulee kärsimään siitä käyttäjien poistumisena, periaatteessa Facebookille ei jää enää muuta vaihtoehtoa kuin sulkea periaatteessa kokonaan käyttäjiensä avoin keskustelu keskenään.

Mozilla hyökkää vain ja pelkästään Stop-Hate-For-Profitin kanssa käyttäjien ilmaisun vapautta vastaan. Koalitio väittää, että Facebook käyttää sen 70 miljardin voitot vihapuheen ylläpitämiseen, 70 miljardin voitoista 99 prosenttia tulee heidän mielestään yksinomaan mainoksista ja siksi vaatii, ettei kukaan mainostaisi Facebookissa enää. KOSKA VIHAPUHE!!11!!11.

Ihmisten kuuluu saada voida keskustella asioista täysin vapaasti, se joka lukemastaan tekstistä loukkaantuu, voi aina poistaa palvelun käytöstä ja jos hän näkee todella pahoja asioita palvelussa, voi hän tuolloin ottaa yhteyttä viranomaisiin, kuten poliisiin, joka sitten ottaa asian selvitykseen, jos siihen syytä katsoo.

Pidin erityisesti Mozillan ylläpitämästä Firefox verkkoselaimesta mutta enää en yksinkertaisesti pysty käyttämään sitä, siitä kun on tehty Mozillan oman poliittisen agendan työkalu. Politiikka ei kuulu yleissovelluksen piiriin, jota Firefox erityisesti on.

Yleissovellukset ovat työkaluja käyttäjillensä, aivan sama mitä poliittista mielipidettä kukakin kantaa. Nyt se on Mozillan käytössä yksi fasismin työkaluista, joilla käyttäjät pakotetaan lukemaan läpi politiikkaa jopa iästä riippumatta. Tämä toimintatapa on täysin sairasta, sairasta, jota sairas ei tunnista.

Sosialismi on sairaus!

Linkit videolla näkyviin sivustoihin:

Korjaus videoon:
Sanoin WPA, kun tarkoitus oli toki sanoa PWA (Progressive web application) 😊