09 marraskuuta, 2007

HD taulutelevisiot mukaan tarjouksiin

Olen törmännyt netissä surffatessani mainoksiin jossa tarjotaan HD-televisiokanavia maksukanavapakettien kylkiäisiksi (Canal Digital).

Paketissa tulisi mukana lautasantenni, HD-Digiboksi sekä itse valitsemansa kanavapaketti joissa kaikissa tulee eri määrä HD kanavia kylkiäisenä.

Mielestäni pelkkä HD kanavien näkyminen tai digiboksin tarjoaminen ei riitä sillä monellakaan ei vielä nykypäivänä ole HD-tason televisiota käytössään ja Full HD tason televisiot ovat hinnoiltaan vielä monelle liian korkeat, tähän kohtaan sopisikin se että palveluntarjoajat ottaisivat paketteihinsa mukaan myös Full HD-television jolla teräväpiirto -sisällöstä pääsisi nauttimaan edullisesti ja laadukkaasti.

Miltä kuulostaisi vaikka tämänmallinen hinnoittelu, Lautasantenni + HD-digiboksi + Full HD 38" LCD-televisio 49,- + valitsemasi kanavapaketti noin 49,- = 98,- (24kk sopimus = 2352,-)

Tässä voittaisi niin palveluntarjoaja kuin myös sisällöntuottaja joka lisääntyvien tilausten kautta uskaltautuisi alkaa tuottamaan lisää HD-materiaalia, tämä taas tuottaisi lisää maksavia asiakkaita, sillä asiakkaan päässä ehkä se noin 100 euroa ei olisi liikaa.

Kun sopimuskausi olisi päättymässä voisi palveluntarjoaja tarjota uuden sopimuksen asiakkaalle entistä edullisemalla kk maksulla tai mahdollisuuden ostaa HD laitteet itselleen pilkkahinnalla esm 200,- Tällöin kuitenkin palveluntarjoaja olisi kiinnittänyt asiakkaan jo seuraavalle sopimuskaudelle, jossei muuten niin ainakin pelkällä kanavapaketilla, sillä eihän täällä tee HD televisiolla oikeastaan mitään kun ei HD materiaalia ilmaiseksi ole virallisesti saatavilla.

Sananvapaus ja koulumurhat

Itse olen jo aivan täynnä tätä Jokelassa tapahtunutta koulumurha kohua... mutta minua ihmetyttää että missä menee raja silloin kun MTV3:n pääuutislähetyksessä (klo 22.00 08.11.2007) kehotetaan ottamaan yhteyttä internet sivustojen ylläpitäjiin jos joku ilmaisee olevansa tappajan ajatuksien puolesta puhujana palvelussa.

Eikö sananvapaus ole minkään arvoinen silloin jos asia on vaikea ja ymmärtämystä on vaikeampi löytää teon puolustajille?

Minun mielestäni jokainen on vapaa ilmaisemaan mielipiteensä sitten vaikka anonyymina tai omalla nimellään... Mutta asiasta kuin asiasta pitää saada keskustelua, keskustelua ei saa aikaiseksi missään nimessä jos toinen puoli halutaan sensuroida sananvapauden kustannuksella.

Esimerkiksi tappajan Youtube profiili otettiin verkosta heti pois kun siitä tuli ilmoitus, ymmärrän että videot ehkä otettiin pois mutta että kommentit myös, siis ne jotka tehtiin suoraan profiiliin muiden käyttäjien toimesta poistettiin näkyviltä myös, tämä oli mielestäni väärä teko ja sananvapautta vastaan, pitää muistaa myös että kommenteissa oli mukana niin puolesta ja vastaan puhujia...

Toki Youtubella on käyttöehdot mutta itse keskustelua nekään eivät suoranaisesti koske, videoiden sisältöön kyllä.

08 marraskuuta, 2007

Jokelassa koulumurhia

Kaikki varmasti tietävät mistä tässä postauksessa on kyse joten en ole mitään linkkejä tähän laittamassa.

Harmihan se on että tällaista tapahtuu ja vielä Suomessa, mutta minkäs sille mahtaa... Hulluja on aina olemassa ja joillekkin niistä tämä elämä on vain liikaa... kuten tässä tapauksessa juuri kävi.

Osanottoni uhreille.

*kuvassa tappajan aivoituksia ennen iskua*

04 marraskuuta, 2007

Gmail - hitaasti uudet palvelut lokalisoituun versioon

On suoranaisesti ihme että Google ei panosta sitten ensimmäisen käännöstyön jälkeen lokalisoituihin Gmail versioihin, uusia ominaisuuksia saa käyttöönsä vain mikäli asetuksista määrittää käytettäväksi English (US) käyttöliittymäkielen, tämä ei siis todellisuudessa muuta vain kieltä vaan koko Gmailin version.

Gmailiin lisättiin jo aikaa sitten toiminto jolla pystyi kätevästi lisäämään sähköpostiviestistä ns. Eventin Googlen kalenterisovellukseen, tätä ei vieläkään ole saatavilla Suomenkielisessä käyttöliittymässä.

Nyt juuri äsköttäin Google julkaisi uuden version Gmailista jossa käyttöliittymää on hiottu entisestään, on esimerkiksi käteviä pikalinkkejä edellisiin sähköposti/chat -keskusteluihin suoraan lähettäjäkentästä ynm.. Mitään näistä toiminnoista ei siis Suomenkielisessä Gmailissa ole, myös kontaktienhallinta on saanut uuden selkeämmän käyttöliittymän mutta taas.. voi unohtaa meidän Gmailista.

Näin kolmatta äidinkieltä ymmärtäneenä jenkkiversion käyttäminen ei ole minulle henkilökohtaisesti vaikeaa mutta siinä ärsyttää eritoten se että siinä kello on aina AM/PM muodossa eikä sitä pysty edes asetuksista vaihtamaan 24 tuntiseksi (miksiköhän?).

24 lokakuuta, 2007

HP:n takuupalvelu kymmenen pistettä ja papukaijamerkki

Minulla on ollut nyt muutamaan otteeseen ongelmia HP:n erään digitaalikameran kanssa ja jouduin lopulta turvautumaan takuuvaihtoon, enkä vain kerran vaan jopa kahdesti.

Ensimmäisellä kerralla vein kameran Forssan Teknisiin (Lehtovirta) josta kamera oli aikoinaan ostettu, sieltä kuulin viikon hiljaisen odottelun jälkeen (lähestyin itse sähköpostilla) että he eivät ole tehneet kameralle mitään, ainakaan lähettäneet sitä takuuhuoltoon.

Lehtovirta ilmoitti minulle että HP ei korjaa "itse aiheutettua" vikaa, vaikka Lehtovirran työntekijä ei todellakaan tiennyt mitään siitä miten tai kuka kameran olisi rikkonut, en myöskään usko että olisin koskaan kuullut kamerasta yhtikäs mitään ellen itse olisin yhteyttä ottanut.

Viestin luettuani lähdin hakemaan kameraa kaupasta ja kysyin että miksi he eivät vain lähettäneet kameraa HP:lle ja antaneet valmistajan päättää mitä asialle tehdään (näinhän myyjän olisi pitänyt tehdä heti), kysyin samalla että oliko tarkoitus yrittää sumuttaa minua ostamaan uuden kameran?.. jatkokysymyksestä myyjä karjaisi että hän on ajatellut vain asiakkaan parasta eikä yritä valehdella. Lopulta nappasin kameran ja haistatin myyjälle.

Kotiin päästyäni otin sitten yhteyttä HP:n asiakastukeen (sähköposti) ja kysyin takuuvaihdon mahdollisuuksista, ja lyhyen kirjeenvaihdon jälkeen (jossa selvitettiin olisiko kamera vielä mahdollista korjata omatoimisesti) sain vaihtokoodin ja ilmoituksen koska uusi kamera saapuu kuuriirin tuomana kotiovelle.

(Tässä vaiheessa ihmettelin, miksen heti voinut toimia valmistajan kanssa... yleensä näin kun teen takuuvaihdoissa)

No uusi kamera toimi vallan mainiosti pari viikkoa kunnes siihen tuli sama ongelma (objektiivi jumiutui) ja otin jälleen yhteyttä takuuvaihtoon... tässä vaiheessa epäilin että eivät enää uutta lähettäisi mutta vastauksena sain jälleen uuden vaihtokoodin sekä ilmoituksen koska uuden kameran saan kotiovelle :).

Tämä kokemus on kerrassaan uskomattoman hieno, kun yleensä takuuasioissa on saanut taistella niin kauppiaiden, maahantuojien sekä valmistajien kanssa.

Viimeksi sain yhtä kätevästi Logitechiltä uuden näppäimistö+hiiri yhdistelmän.

Mitä tästä opimme, toimikaa aina valmistajan kanssa ja vedotkaa valmistajan takuuseen.